Här finns ett litet urval av text från olika reportage och artiklar som publicerats innan maj 2014. Finns intresse av tidigare publikationer så kontakta Monica. Bilder av artiklar kan också hittas under Galleri, scrolla ner till media.
![Ur Social](https://edmondson.se/wp-content/uploads/2014/05/Wp_100migratory_nsd_140516-e14007620659721.jpg)
Den första bokrecensionen kom i NSD 16 maj 2014 av Jan Bergsten. En fin betraktelse av boken och projektet som slutar med:”Det är en vacker bok med Monica Edmondsons vackra glaskärl och med vackra bilder från när och fjärran, allt från Kallakdemonstrationen i Jokkmokk till öknen i Saudiarabien. Och hela tiden med det edmondsonska glaskärlet närvarande.”
![Ur VK 23 februari 2012](https://edmondson.se/wp-content/uploads/2014/05/VK_artikel_glasklart_pa_fjallet.jpg)
![Ur VK](https://edmondson.se/wp-content/uploads/2014/05/VK_artikel_expedition_konst_inledd1-e1400762695729.jpg)
Västerbottens-Kuriren 23 februari 201223 februari 2012 var det en artikel i VK ”Glasklart på fjället” på sid. 25 – 27 om konstprojektet 100 MIGRATORY – ett lokalt och globalt förankrat konstprojekt om ursprung och migration. Reportaget av Sara Meidell handlar om resan till Ulldevis lågfjällsområde med de hundra kärlen av glas.
Dagen efter är 100 MIGRATORY nämnt i samma tidnings kulturkrönika av S.MeidellNär snö och kyla bestämmer livsvillkoren. Utdrag ur texten här: En vecka innan världens blickar skulle riktas mot Umeå i fascination inför en annan skepnad funnen i snön reste Tärnabykonstnären Monica L Edmondson ut på fjället norr om Polcirkeln för att låta hundra av sina samiskt influerade glaskärl möta snö och kyla – bekanta sig med ett kargt klimat på hemmaplan inför en större färd ut i världen (VK 16/2). Vi måste vara som kärl, menade Monica L Edmondson när hon berättade om sitt arbete, vi måste först hitta vår egen hemvist och hemkänsla, sedan ge oss ut och fylla på med andras erfarenheter.
Det lät självklart på det sätt som det gör när konstnärer beskriver sitt arbete; vi måste låta livet fylla oss men inte sluta oss när livskänslan är tillräcklig för att skapa en stadig bas utan förhålla oss öppna, lite snö och regn kan komma in men så måste det vara.
På twitter meddelar Edmondsons att inventeringen av kärlen efter expeditionen visar att alla kärlen höll – fjället prövade och fjället skonade.
Människan som ett kärl är en sympatisk bild att hålla i minne, ett ideal att kanske sträva mot när livet påbjuder slutenhet gentemot snöstormar och oberäkneliga kastvindar där ute.