

23 februari 2012 var det en artikel i VK ”Glasklart på fjället” på sid. 25 – 27 om konstprojektet 100 MIGRATORY – ett lokalt och globalt förankrat konstprojekt om ursprung och migration. Reportaget av Sara Meidell handlar om resan till Ulldevis lågfjällsområde med de hundra kärlen av glas.
Dagen efter är 100 MIGRATORY nämnt i samma tidnings kulturkrönika av S.MeidellNär snö och kyla bestämmer livsvillkoren. Utdrag ur texten här: En vecka innan världens blickar skulle riktas mot Umeå i fascination inför en annan skepnad funnen i snön reste Tärnabykonstnären Monica L Edmondson ut på fjället norr om Polcirkeln för att låta hundra av sina samiskt influerade glaskärl möta snö och kyla – bekanta sig med ett kargt klimat på hemmaplan inför en större färd ut i världen (VK 16/2). Vi måste vara som kärl, menade Monica L Edmondson när hon berättade om sitt arbete, vi måste först hitta vår egen hemvist och hemkänsla, sedan ge oss ut och fylla på med andras erfarenheter.
Människan som ett kärl är en sympatisk bild att hålla i minne, ett ideal att kanske sträva mot när livet påbjuder slutenhet gentemot snöstormar och oberäkneliga kastvindar där ute.